Kinesiskt fotarbete i bordtennis
1. Forehand-fotarbete – vid forehandspel från 50 % av bordet
I Kina läggs stor vikt vid att spelarna använder hela kroppen när de spelar forehand – inte bara armen och överkroppen. Därför är det viktigt att arbeta med att starta kroppens rotation "underifrån", så att fötter, knän och höfter används i slagen.
Lägg märke till att tyngdpunkten alltid ligger på framfoten för att möjliggöra snabba och explosiva sidosteg. Notera också hur mycket fötterna rör sig – antingen som en del av fotarbetet eller kroppens rotation i slaget.
2. Fotarbete vid växling mellan backhand och forehand
När man växlar från backhand till forehand är det viktigt att "öppna" sin fotställning mer vid forehandslaget jämfört med backhand. Detta skapar plats för kroppens rotation och viktöverföring.
Vid backhandspel är fotställningen mer parallell, med fokus på balans (lika mycket vikt på båda fötterna) under slaget.
3. Övergång (forehand runt hörnet) och korssteg
I Kina prioriteras forehand-spelet högt, och de flesta kinesiska spelare har därför extremt kraftfulla forehandslag som de försöker använda så mycket som möjligt. Därför fokuserar de mycket på att flytta sig "runt hörnet" – alltså att slå forehand från backhandsidan – och hur de rör sig därefter.
I Europa tenderar spelare att direkt flytta sig tillbaka till sin backhand efter att ha gått runt hörnet, för att täcka bordet med både forehand och backhand. Men i Kina strävar man efter att slå ytterligare en kraftfull forehand på nästa boll. Därför stannar de kvar i backhandhörnet för att vara redo att slå forehand igen om bollen returneras dit.
Om bollen istället returneras till forehandsidan använder kineserna ett korssteg för att kunna slå ännu ett kraftfullt forehandslag därifrån. Många europeiska spelare använder detta fotarbete spontant i nödsituationer eftersom det är det enda sättet att snabbt täcka en stor yta. Men medan européer ofta använder det för att hinna nå bollen, använder kineserna korssteget systematiskt för att sätta upp ännu hårdare vinstslag.
4. Små mellansteg
Om man studerar riktigt duktiga spelare ser man att de rör sig mycket rytmiskt och flytande – nästan som om de dansar över golvet. Grunden för detta "flow" i fotarbetet är de små mellanstegen – snabba och korta steg mellan slagen.
Dessa små steg används för att snabbt komma tillbaka till en bra utgångsposition:
- I sidled (för att täcka bordet optimalt)
- I djup (för att kunna röra sig framåt vid nästa slag)
De små stegen hjälper också med rytmen i fotarbetet: fötterna är ständigt i rörelse, tyngdpunkten ligger fram på tårna, och man är alltid redo att snabbt accelerera i rätt riktning. Detta förhindrar att man istället försöker nå bollen genom att sträcka ut armen och överkroppen.
5. Balans
För att kunna röra sig snabbt och slå så effektiva slag som möjligt är balansen i kroppen avgörande. Det handlar om att hålla överkroppen rak och stabil, så att man inte lutar för mycket åt ena eller andra sidan när man rör sig och slår bollen.
Dessutom är det viktigt att vara avslappnad i överkroppen för att kunna röra sig snabbt och använda kroppen optimalt i slagen.
6. Forehand från mitten
Förflyttningen för att slå forehand från mitten liknar mycket den runt hörnet. Kom ihåg att öppna fotställningen lite (höger fot bak för högerhänta) och rotera med kroppen genom slaget.
Enligt kinesiska tränare är detta dock inte något som kinesiska spelare tränar lika mycket, eftersom de ofta spelar forehand över större delen av bordet. Det gör att de naturligt täcker mitten med forehand utan att behöva tänka på det.
Men för europeiska spelare, som ofta väljer att spela backhand från backhandsidan, är det viktigt att träna på att slå forehand från mitten. Detta gör det möjligt att sätta mer press på motståndaren och spela mer offensivt.